Home » » Bekas Lokasi Penganbaran Filem Star Wars Di Gurun Sahara

Bekas Lokasi Penganbaran Filem Star Wars Di Gurun Sahara

Written By Anonymous on Tuesday 3 December 2013 | Tuesday, December 03, 2013


Jauh di pedalaman padang pasir Sahara terletak penempatan terbengkalai yang kelihatan seolah - olah berasal dari dunia lain , di galaksi yang sangat jauh .

Tempat itu adalah bekas lokasi penggambaran filem Star Wars Episode 4 : A New Hope , dan Star Wars Episode 1 : The Phantom Menace , set kampung halaman Luke Skywalker , Mos Espa , di padang pasir planet Tatooine .

Terpikat oleh keindahan padang pasir Tunisia , George Lucas memutuskan untuk membuat filem Star Wars pertamanya di Sahara , membina set filem besar - besaran dan atas permintaan dari pejabat pelancongan kerajaan tempatan , sisa - sisa bangunan tidak dirobohkan . Terletak di barat laut bandar Tozeur , " Tatooine " merangkumi 20 bangunan.

Sejak akhir pembikinan filem Star Wars Episode 1 : The Phantom Menace pada tahun 2003 , set filem seluas 10,000 meter persegi itu perlahan - lahan ditertimbus oleh bukit pasir dyang bergerak 4 cm per hari . Hanya dalam masa singkat , oasis padang pasir ini telah menjadi destinasi ziarah peminat Star Wars.













SHARE

About Anonymous

0 comments :

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.